Ett kvitto på undervisningen – att ta ett lag till Yrkes-SM

3 min lästid
Link copied successfully

Efter silvermedaljen i Yrkes-SM (kategori barnskötare) har gratulationerna strömmat in till Yrkesgymnasiet i Malmö. Samtidigt har många varit nyfikna på hur arbetet bakom framgången egentligen ser ut från lärarhåll. För yrkesläraren Linda Jörlöv blev tävlingen både ett kvitto på undervisningen och en erfarenhet hon nu tar med sig inför framtiden. 

Foto på läraren och de två tävlande eleverna.
Linda Jörlöv tillsammans med Hanna Olsson och Alicia Jensen.

– Som lärare blev det faktiskt ett kvitto på att undervisningen och den kunskap vi ger eleverna håller en väldigt hög nivå. Det blev också ett kvitto på att det jag undervisar i och sättet jag undervisar på fungerar. Tävlingen handlar också om vår yrkesstolthet som barnskötare. Jag är glad att vi anmälde oss till Yrkes-SM, säger hon. 

Bakom framgången 

Att välja ut rätt elever handlade om betydligt mer än betyg och teoretiska kunskaper. Lärarna tittade även på elevernas arbete ute på APL, vad handledarna berättade och hur eleverna fungerade i pressade situationer. För i Yrkes-SM räcker det inte att vara duktig i klassrummet. Eleverna måste också kunna hantera att stå i centrum, hela tiden bli bedömda, och lösa uppgifter inför publik.  

Tävlingsmiljön på Stockholmsmässan var dessutom en utmaning i sig. Mitt bland höga ljud, publik och andra tävlingar skulle eleverna planera, genomföra och utvärdera aktiviteter inför barn de aldrig tidigare träffat, samtidigt som domare följde varje moment. De fick också utföra moment där de andra tävlande fick vara statister och agera som en barngrupp. 

APL och spontanträning blev nyckeln 

 – Vårt yrke handlar mycket om relationer. Här skulle eleverna snabbt skapa trygghet i en helt ny situation, utan att känna barnen sedan tidigare. Det ställer väldigt höga krav och det är också verkligheten som barnskötare på en förskola. 

Förberedelserna inför Yrkes-SM skedde till stor del tillsammans med handledarna ute på elevernas APL-platser (Arbetsplatsförlagt lärande) 

. Där fick eleverna träna på spontana situationer där de snabbt behövde planera och hålla aktiviteter. 

– Vi bad handledarna att då och då ge eleverna uppgifter med kort varsel, som att hålla en aktivitet om tio minuter. Sedan fick de planera, genomföra och utvärdera direkt efteråt. Det tränade deras flexibilitet och förmåga att kunna lösa en spontan situation med lärande som mål. 

Viktig lärdom inför nästa gång 

 Även klassen hjälpte till genom att diskutera scenarier och dela erfarenheter med varandra. Eleverna arbetade dessutom med läroplanen för att koppla aktiviteterna till rätt mål och innehåll. Under tävlingen bedömdes bland annat samarbete, flexibilitet, bemötande samt planering, genomförande och utvärdering. 

Efter tävlingen finns det erfarenheter Linda Jörlöv  tar med sig inför framtiden. Den största handlar om samarbetet mellan eleverna. 

–  Nu gick det så bra, men våra elever hade egentligen aldrig tränat på att genomföra aktiviteter tillsammans som ett lag. Nästa gång ska vi låta tävlingsparet öva mer ihop ute på en APL-plats innan tävlingen, så att de lär känna varandras roller bättre. 

Hög nervositet  

Trots det imponerades hon av hur väl eleverna hanterade situationen, särskilt med tanke på miljön och pressen runt omkring. 

– Det visar egentligen ännu tydligare på deras yrkesskicklighet. 

När resultaten presenterades blev nervositeten stor, även hos lärarna. 

– Mina ben skakade när de började ropa upp resultaten. Men efteråt var jag bara otroligt stolt. 

Samtidigt var marginalerna små. Guldet missades med endast en poäng. Nu riktas blicken redan framåt mot nästa Yrkes-SM i Helsingborg 2028. 

– Vi vill absolut vara med igen. Och gärna att fler program från vår skola är med, så att ännu fler elever får chansen att visa upp sin yrkesskicklighet. Så klart hoppas jag möta fler kollegor från Yrkesgymnasiet på plats i Helsingborg. Nu har vi två år på oss att förbereda, säger Linda Jörlöv. 

Läs vår tidigare artikel om Yrkes-SM

Senaste nyheterna

Fotot visar fontänen och närmiljö i Almedalen på Gotland.

Almedalen 2026: Skapar ökad säkerhet i skolan ökad trygghet eller ökad oro? 

Edukatus Alliance anordnar under årets Almedalsvecka ett seminarium på ämnet säkerhet och trygghet i skolan. Med utgångspunkt i aktuella frågor om skolans uppdrag och medarbetares trygghet samlas experter för att diskutera om ökat fokus på säkerhet leder till ökad trygghet eller ökad oro.

Läs mer

Dubbelt uppmärksammad målarelev i Linköping

William Roosvall Svedlund har tilldelats både Wiknings-Commissionens stipendium och utmärkelsen Alcro Guldpenseln 2026.

Läs mer
Elever på röda mattan

Temaveckor som öppnar för svåra ämnen

På Tegnerskolan i Karlshamn har ett par veckor fyllts av ämnesövergripande arbete om sexualitet, relationer och identitet. Med flera ämnen inblandade har eleverna fått närma sig frågor som berör på riktigt.

Läs mer

Yrkes­gymnasiet Täby bäst i Sverige på yrkesprov 2026

Yrkesgymnasiet Täby har nått stora framgångar i Transportföretagens yrkesprov 2026 för personbilsmekaniker.

Läs mer
Foto från samtalet

Elever fick svar på sina frågor om arbetslivet

Eleverna på hotell- och turismprogrammet på Yrkesgymnasiet i Skarpnäck fick nyligen besök av Hotell- och restaurangfacket HRF. Under besöket pratade eleverna om allt från löner till rättigheter på arbetsplatsen.

Läs mer
Fotot visar olika händelser under dagen.

Ny tradition mellan förskola och Yrkes­gymnasiet

En dag fylld av lastbilar, framtidsdrömmar och möten mellan generationer blev starten på ett nytt samarbete mellan Förskolan Porslinskvarteret och Yrkesgymnasiet i Täby.

Läs mer
Porträtt foto

Replik i Expressen

Sex fristående skolföretag skriver idag en replik i Expressen på Socialdemokraternas utbildningspolitiske talesperson Anders Ygemans utspel för en tid sedan. 

Läs mer

Affärs­gymnasiet tävlade i SM

Den här veckan avgjordes SM i Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan i Stockholm. Affärsgymnasiet deltog med fyra lag från Örebro och Gävle.

Läs mer

Tjeckiskt skolbesök skapade gemenskap och språkträning

Axonaskolan i Tollarp har haft besök av elever från Tjeckien. Under dagen stod språk, presentationer och gemensamma aktiviteter i fokus, och både elever och personal fick chans att knyta nya…

Läs mer

Från elev till lärare – Amanda utbildar framtidens frisörer

Amanda Järnskoog hittade sin väg in i arbetslivet som elev på Yrkesgymnasiet i Umeå. Efter några år som frisör på salong är hon nu tillbaka som lärare.

Läs mer
Foto på läraren och de två tävlande eleverna.

Ett kvitto på undervisningen – att ta ett lag till Yrkes-SM

Efter silvermedaljen i Yrkes-SM (kategori barnskötare) har gratulationerna strömmat in till Yrkesgymnasiet i Malmö. Samtidigt har många varit nyfikna på hur arbetet bakom framgången egentligen ser ut från lärarhåll. För yrkesläraren Linda Jörlöv blev tävlingen både ett kvitto på undervisningen och en erfarenhet hon nu tar med sig inför framtiden. 

Läs mer
Porträttfoto

Fokus på läromedel när Skolverket besökte Alnöitskolan

Hur väljer man rätt läromedel för undervisningen? Det var en av frågorna i centrum när Skolverket besökte Alnöitskolan i Sundsvall. Besöket blev en möjlighet att både visa upp skolans arbete och bidra till ett nationellt utvecklingsarbete kring läromedel i skolan.

Läs mer

Senaste nyheterna