
Elev bygger kustnära hus: “Roligt och lärorikt”
Januari 15, 2025
Caspian Lundmark på Yrkesgymnasiet Skellefteå är med och bygger ett kustnära hus från start till mål. Projektet förväntas vara klart i mars 2025.
Eleverna på Yrkesgymnasiet spenderar mer än halva gymnasietiden ute på företag. Genom APL (arbetsplatsförlagt lärande) lär de sig sitt yrke genom att utföra riktiga arbetsuppgifter och projekt. Detta görs via samarbeten med olika företag.
Yrkesgymnasiet i Skellefteå har ett samarbete som lett till ett givande projekt för förstaårseleven Caspian Lundmark, som går på bygg- och anläggningsprogrammet.
Tillsammans med ett lokalt företag är han med och bygger ett hus från start till mål. Huset byggs vid Östanbäck som ligger längs Skellefteås kustremsa, och Caspian Lundmark kommer vara med ända fram tills att det är inflyttningsbart för kunden.
Hittills har han varit med i arbetet då man berett marken, gjutit betongplatta, spantrat och slätat väggar, isolerat samt monterat fönster och dörrar. På skolan har han gjort teoretiska uppgifter kopplade till projektet.
– Det har varit roligt och lärorikt, framför allt att planera bygget tillsammans med handledaren. Men det har också varit tungt. Till exempel har vi burit och skottat mycket efter den senaste snöstormen, säger Caspian Lundmark.
Under vårterminen fortsätter arbetet med huset, som förväntas står klart i mars.
Andreas Lindblom menar att när skolan och företagen samarbetar för elevens utveckling, som i det här projektet, får eleven värdefull erfarenhet av yrket.
– Det här yrket innebär ett livslångt lärande. Eleverna får en bra grund med såna här arbeten, säger Andreas Lindblom.
Att få träning i problemlösning är också viktigt.
– Vissa saker på bygget har varit svåra att fixa, men det är roligt när man hittar smarta lösningar. Det svåraste var att montera skjutdörrarna i glas.
Det var också svårt att installera ytterdörren eftersom det krävde raka vinklar, plana ytor och rätt höjd, berättar Caspian Lundmark, som är nöjd med det han lärt sig.
– Jag lärt mig många yrkestermer och hur man använder olika hjälpmedel på bästa sätt, säger han.
Professionell attityd på företagen
När eleverna spenderar tid ute på företagen växer de också som personer. Andreas Lindblom märker hur de beter sig mer professionellt.
– Vi ser en tydlig skillnad i mognad och intresse för yrket. Eleverna får möjlighet att visa sina ambitioner. Man märker att de är glada och vill göra ett bra jobb.
Eleverna kan använda kunskaperna från APL i de teoretiska lektionerna, och vice versa.
– Det blir en tillgång när de tillsammans ska reflektera över till exempel arbetsmiljö, ergonomi och problemlösning, säger Andreas Lindblom.
Caspian Lundmark tycker att han lär sig mer under APL-veckorna:
– De ger mig fler kunskaper om yrket. Det är mer aktivitet än under skolveckorna, säger han.
Mer läsning

Nomineras till årets UF-lärare
Ann Östlund har nominerats av elever på Affärsgymnasiet där hon undervisat i tio år. Sedan väljer Ung Företagsamhets regionkontor ut finalisterna. De nominerade genomgår intervjuer innan vinnaren tillkännages under mässans galakväll. Vinner Ann Östlund i Gävle har hon chans att gå vidare till den nationella finalen, som hålls i Stockholm i maj. – Det är...

Går mot strömmen – och drömmen
Emmy Kankaanpää Ahrenkiel går sista året på fordons- och transportprogrammet på Yrkesgymnasiet i Ale. Just nu gör hon sitt arbetsplatsförlagda lärande (APL) på Assistancekåren i Kungvälv. Det passar bra eftersom hon vill jobba som bärgare efter studenten. – Jag älskar att det är olika situationer varje dag. Även om det handlar om liknande bärgningar skiljer...

Försprång för fordonselever i Täby
Transportbranschen har stora rekryteringsbehov under de kommande åren. Enligt en rapport från branschorganisationen Transportföretagen behöver cirka 150 000 nya medarbetare anställas fram till 2035, vilket motsvarar ungefär 10 000 nyanställningar per år. Det är därför viktigt med satsningar på utbildning och rekrytering för att säkerställa en fungerande transportnäring i Sverige. Yrkesgymnasiet i Täby jobbar för att förse...