Kärnan i kvalitetsarbetet är att skapa goda förutsättningar för att förbättra. Vi arbetar med förebyggande åtgärder, identifierar avvikelser, åtgärdar dem, och reviderar processer och rutiner.
Systematiskt kvalitetsarbete
Kärnan i vårt kvalitets- och utvecklingsarbete är att ständigt förbättra förutsättningarna för att alla barn, elever och studerande ska nå utbildningens, och sina egna, mål. Varje individ ska varje dag lära sig lite mer.
FN:s fjärde globala mål för hållbar utveckling lyder ”God utbildning för alla”. Det ska alla förskolor och skolor inom Edukatus Alliance leva upp till. Vårt kvalitetsarbete genomsyrar hela organisationen, från enheten till huvudman* och staber.
Enligt skollagen ska varje huvudman inom skolväsendet på just huvudmannanivå systematiskt och kontinuerligt planera och följa upp utbildningen, analysera orsakerna till uppföljningens resultat och utifrån analysen genomföra insatser i syfte att utveckla utbildningen.
Många involveras
Planering, uppföljning, analys och utveckling av utbildningen genomförs på varje enskild förskola och skola. På enhetsnivå involveras lärare, förskollärare, övrig personal och elever. Även vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta. Precis så arbetar Edukatus Alliance.
Inom Edukatus Alliance arbetar vi med ett kontinuerligt och datadrivet utvecklingsarbete där syftet är att stärka kvaliteten i våra verksamheter. Genom exempelvis enkäter, intervjuer och interna analyser får vi värdefulla insikter om elevers och vårdnadshavares upplevelser, vilket hjälper oss att identifiera styrkor och utvecklingsområden. Vi följer upp resultat som meritvärden och examensgrad, samt granskar frånvaro och inkomna synpunkter för att säkerställa att våra skolor erbjuder en trygg och lärorik miljö för alla.
Ett ständigt pågående arbete
Varje skolform (förskola, grundskola, etcetera) skriver varje år en gemensam kvalitetsrapport. En sådan tas också fram på varje enskild enhet. Dessa kvalitetsrapporter använder data från de förutsättningar, processer och resultat som generats av det arbete som pågått under en tid, oftast det senaste läsåret. I analysen identifieras sedan resultat och måluppfyllelse samt framgångsfaktorer och förbättringsområden att arbeta vidare med.
Arbetet med att utveckla och förbättra verksamheterna är ständigt pågående. En bra analys, och en rapport som konkret visar vad som behöver göras är grunden till det konkreta utvecklingsarbetet. Kvalitetsarbetet involverar alla nivåer inom Edukatus Alliance, där den centralt placerade kvalitetsstaben är experter, samt genomför interna granskningar och utredningar.
*En huvudman inom skolans värld är den som ansvarar för den att skolan följer de bestämmer som finns i skollagen och andra styrande dokument. För kommunala skolor är kommunen huvudman, för friskolor är styrelsen i det bolag som äger den specifika
Vill du veta mer? Här kan du läsa en intervju med Edukatus Alliances kvalitetschef.