Kärnan i kvalitetsarbetet är att skapa goda förutsättningar för att förbättra. Vi arbetar med förebyggande åtgärder, identifierar avvikelser, åtgärdar dem, och reviderar processer och rutiner.
Systematiskt kvalitetsarbete
Allt kvalitetsarbete görs i nära samarbete mellan vår kvalitetsstab och varje enhet, oavsett om det gäller en förskola, grundskola, ett gymnasium eller en vuxenutbildningsenhet.
En viktig del av utvecklingsarbetet är att hitta olika typer av framgångsfaktorer. I det systematiska kvalitetsarbetet har man undersökt vad framgångsrika rektorer gör för att lyckas.
Framgångsfaktorer för rektorer
- Involverar alla på sin enhet i frågor som: “Hur ser det ut?”, ”Vad kan vi göra?”, ”Vem gör vad?” och ”Hur gick det?”.
- Arbetar systematiskt med kultur och kompetens.
- Samtalar oftare än andra om resultat och skolutveckling.
- Mäter rätt saker (inte alla saker).
- Prioriterar kvalitetsredovisning högre än andra.
- Använder systematiskt insamlad information som grund för analys och utmanande samtal med all personal.
Framgångsrika rektorer frågar sig ständigt “Hur ser det ut?”, ”Vad kan vi göra?”, ”Vem gör vad?” och ”Hur gick det?”.