Eleven Noa Tatar ger tummen upp till kameran. Läraren Ola Brorsson ler mot kameran.

Unik skolpodcast firar två säsonger

Engelskläraren Ola Brorsson och niondeklassaren Noa Tatar på Moberggskolan i Växjö har nyligen publicerat det sista avsnittet för den andra säsongen av podcasten What's up, Future?! Programmet ger en unik inblick i livet på skolan och lyfter elevens, lärarens och gästernas olika perspektiv.

Idén kom från en muntlig uppgift i engelskan. Noa Tatar spelade in en podcast med klasskompisarna. Ola Brorsson blev imponerad och ville starta ett eget program med Noa. Sagt och gjort. De spelade in ett samtal och laddade upp det till Spotify. Första avsnittet publicerades i mars. Sedan dess har det blivit 17 avsnitt med olika teman och gäster.  

I programmet pratar de om aktuella händelser och uppgifter på skolan. Men de tar också upp större skolfrågor, till exempel: Hur skapar man en stark gemenskap? Hur kan man höja elevernas motivation? Ska man tillåta eller förbjuda mobiler på skolan? Lyssnarna får ta del av både lärarens och elevens perspektiv. I många av avsnitten tillför också gästerna sina tankar och erfarenheter. 

Podcasten har haft med rektorer, lärare i olika ämnen, studie- och yrkesvägledare, lärarstudenter, utbytesstudenter, elever och lärare från utländska partnerskolor samt representanter från organisationer och föreningar.  

– Det har varit grymt att få tips om framtiden och vad man bör tänka på, säger Noa Tatar  

Noa Tatar tycker att samtalen med personerna från andra länder varit det mest intressanta.  

– Jag har fått intervjua personer från Spanien, Frankrike, Japan och Tyskland. Det är häftigt att lära sig om skillnaderna och likheterna mellan de olika länderna, säger han.  

Ola Brorsson kan inte välja ett favoritämne i programmet. Enligt honom är det viktigaste att de skapat en plattform för riktiga samtal; samtal där både elev och lärare får komma till tals och där man lyfter flera perspektiv.  

– Jag skulle vilja se att fler skolor startar liknande projekt. Dels är det intressant att få en inblick i andra skolors vardag, dels kan det vara nyttigt att utbyta idéer, säger han.  

Podcastens lyssnare, vårdnadshavare, samarbetspartners och utbytesstudenter som besöker Moberggskolan delar ofta uppfattningen att skolan har en stark gemenskap. Enligt Ola Brorsson är en viktig anledning till det dessa typer av projekt där man lyfter blicken från klassrummet och ut i verkligheten.  

– En del av vårt uppdrag som lärare är att pusha eleverna till att göra nya saker. Det är viktigt att de vågar vara med i olika projekt. Då växer de som personer, säger han.  
 
Noa Tatar tycker också att skolan har en stark gemenskap.  
 
– Alla kan umgås med alla. Det är mycket aktiviteter och projekt som gör allt roligare. Vi jobbar hårt på lektionerna och har det mer avslappnat på rasterna. Det är en bra balans, säger han.  

Programmet växer

Nästa säsong, som startar efter jullovet, kommer att ge en inblick i hur det är att gå den sista vårterminen på högstadiet. Noa Tatar och Ola Brorsson har också flera idéer som de inte hunnit med under de tidigare säsongerna. Till exempel kommer de att bjuda in före detta elever till programmet. Eftersom Noa går i sista årskursen blir det hans sista säsong i podcasten.  

– Det kommer att bli tufft att ersätta honom, men planen är att ta in elever från olika parallellklasser så att programmet växer. Fyra eller fem elever kommer att turas om att medverka i det, säger Ola Brorsson.  

Lyssna på det senaste avsnittet av podcasten här.

Hos oss händer det mycket

Håll dig uppdaterad om det senaste inom Edukatus. Här kan du läsa inspirerande elevberättelser, lärarintervjuer och mycket mer.