
Argentinska elever lär sig om svensk kultur
Mars 3, 2025
Nyligen har elva argentinska elever och två lärare varit på besök hos Sandbergska skolan, i Upplands Väsby. Under tre veckor har de tillsammans med Sandbergskas elever gjort uppgifter och fört diskussioner om den svenska och argentinska kulturen, samhället och nutidshistorien.
I höstas besökte de svenska eleverna partnerskolan Colegio Monserrat, i staden Cordoba. Nu har det varit argentinarnas tur att få uppleva Sverige. Under utbytet har de deltagit i lektioner, hållit i presentationer och frågestunder. De har även lagat svensk mat samt utforskat skolans närområde, svenska muséer och kända stadsdelar i Stockholm. På schemat stod dessutom bandy, klättring, knytkalas och friluftsdag.
– Det bästa har varit att få lära sig om kulturen, vanorna och vardagslivet. Jag ville lära mig så mycket om Sverige som jag bara kunde, säger Sara Reyes, elev på Colegio Monserrat.
Sofia Colombo, också elev på den argentinska skolan, fyller i:
– Min upplevelse av Sverige har varit väldigt bra. Människorna är välkomnande och vädret är häftigt.
Åtta år av internationellt samarbete
Skolorna har samarbetet i åtta år och har utbyten på fler sätt än studieresor. De jobbar tillsammans med olika projekt under hela läsåret. Alla årskurser på Sandbergska är med i arbetet på olika sätt.
Man hoppas ge eleverna en inblick i andra kulturer, bredare förståelse för världen och minnen för livet.
– Det gynnar alla på skolan och det finns ett stort intresse. Både elever och föräldrar engagerar sig, säger Eva Svensson, rektor på Sandbergska.
Matilda Fagerlund är en av eleverna från Sandbergska som är med i utbytet.
– Det känns viktigt att vi får chansen att träffa så många nya människor. Vi får också träna mycket på språk, säger hon.
– Det var fantastiskt att besöka Argentina och lära sig om skillnader mellan våra länder. Nu har vi visat dem hur vi lever, säger Axel Syrjä, också elev på Sandbergska.
Maria José Al Cazar är lärare och utbyteskoordinator på Colegio Monserrat. Hon menar att det finns ett stort värde i att eleverna får chans att jämföra länderna.
– Man kan inspireras av de positiva aspekterna av det andra landet samtidigt som man lär sig att uppskatta sitt hem ännu mer. Det berikar, säger hon.
Alla elever åker inte på utbytesresorna. Urvalet görs baserat på måluppfyllelse, närvaro och lämplighet. Att resa i väg en längre period kräver att man kan ta ansvar och vara en god ambassadör för både skolan och sitt land. Vissa elever vill inte heller åka. Däremot är hela skolan inblandad på något sätt, exempelvis genom att träffa partnerskolans elever digitalt, göra gemensamma uppgifter eller ha internationella veckor med olika teman.
– Det kräver ett engagemang från hela personalen. Det var svårare under de första åren då vi inte hade rutinerna på plats, men vi har förfinat arbetet från år till år. Att få jobba på en skola med utrymme att göra detta är otroligt. Det blir upplevelser som stannar med en för evigt, säger Gabriela Talapar, lärare och koordinator på Sandbergska.
Eva Svensson håller med. Hon menar att det krävs att alla jobbar hårt mot samma mål. Att se hur eleverna växer gör mödan värd.
– När de delar med sig av sina upplevelser till våra yngre elever, och man ser hur det riktigt lyser i ögonen, då slås man av en enorm tacksamhet, säger hon.
Stärker även lärarna
Eva Svensson menar också att arbetet ger lärarna nya verktyg och bredare erfarenhet. Samarbetet med Argentina har gett konkreta metoder om studieteknik, där Colegio Monserrat utmärker sig, som man kunnat implementera på Sandbergska. Men det handlar också om en personlig utveckling.
– Efter ett utbyte ser man att de får större självförtroende i sin lärarroll. De bygger också viktiga relationer och nätverk, säger Eva Svensson.
De argentinska lärarna, med Maria José Al Cazar i spetsen, är också tacksamma över samarbetet. Colegio Monserrat är en stor skola med många olika internationella utbyten, men Sverigeprojektet är det som ligger närmast hjärtat.
– Under åren har vi blivit som en stor familj. Vi vill tacka Sandbergska för deras varma välkomnande och goda ambassadörskap.
Innan argentinarna reste hem hann de även med en tur till Gotland. Att besöka ön är väldigt exotiskt för dem, men bara en sådan sak som snö är stort.
– Det är tur att det snöade lite under vår vistelse. Eleverna har fick springa runt helt lyriska på skolgården, säger Maria José Al Cazar.
Projektet genomförs delvis med hjälp av Atlas-programmet, som finansieras av svenska staten. Atlas-programmet ger möjlighet att använda internationella utbyten som ett verktyg för utvecklingsarbete.
Mer läsning

65 fyllda – med ny lärarlegitimation
Bengt Kindström, ellärare på Yrkesgymnasiet i Munkedal, fyllde 65 år den 20 maj. Ungefär samtidigt fick han besked om att studierna till yrkeslärare lyckats, alla kurser var godkända och lärarlegitimationen var hans. – Bengt är en inspirationskälla för oss alla. När andra kanske skulle ha lutat sig tillbaka och väntat på pension beslutar han sig...

9 av 10 elever på teoretiska gymnasier tar examen
89,4 procent av eleverna på Edukatus Alliance 16 teoretiska gymnasier har en gymnasieexamen med sig när de går ut. – Det här är ett kvitto både på att vi håller hög kvalitet på undervisningen, och att vi lyckas ge det individuella stöd som ibland behövs, säger Linda Strand, verksamhetschef för Edukatus Alliances teoretiska skolor där...

Fotbollssatsning på Solstadens skola
Solstadens skola i Karlstad och Karlstad Fotboll lanserar i höst en unik fotbollssatsning. – Vi ser fram emot att starta det här samarbetet där fotbollsungdomar runt om i Karlstad redan på högstadiet kan kombinera studier och fotboll under sin skoltid, säger Fredrik Manneby, klubbchef på Karlstad Fotboll. Satsningen startar vid höstterminens start i augusti och...